Lunner kommune har vedtatt å si opp det eksisterende vertskommunesamarbeidet med Gran kommune om kulturtjenester. De to kommunene ser nå på hvilke tjenester det fortsatt er aktuelt å samarbeide om i tida framover, som Hadeland kulturskole, UngHadeland og SLT. Kommunestyrene i begge kommuner ønsker å invitere Jevnaker kommune inn i prosessen.

Før kommunene avgjør hvordan kultursamarbeidet skal se ut framover, vil vi høre hva du som innbygger mener om saken.

Du kan lese saken som kommunestyret behandlet i juni 2024 via vår politiske møtekalender på nett. Se sak 75/24 - Kultursamarbeid mellom Lunner og Gran kommuner.

Send oss dine innspill før 13. november

Du kan si din mening om kultursamarbeid mellom Lunner og Gran, ved å sende oss innspill via e-post til postmottak@gran.kommune.no eller via post til Gran kommune, Postboks 41, 2714 JAREN.

Du må sende oss innspillene før 13. november 2024.

Les kommunestyrets vedtak

1. Rådmannen gis fullmakt til å fremforhandle nye interkommunale avtaler for fortsatt samarbeid om Hadeland Kulturskole og UngHadeland. Avtalene legges frem for kommunestyret for behandling.
  2. Jevnaker kommune inviteres inn i prosessen.
  3. Rådmannen gis fullmakt til å inngå en egen avtale om SLT samarbeid, sekretariatsfunksjoner for ungdomsrådet og ivaretagelse av barn og unges rettigheter i følge av plan og bygningsloven.
  4. Endrede økonomiske rammer søkes innarbeidet i budsjett og økonomiplan.
  5. Kommunestyret legger saken ut til offentlig høring og inviterer innbyggere i Gran til medvirkningsmøter, med særlig oppfordring til at brukere og deres foresatte av kulturskoletilbud og UngHadeland, Gran og Lunner musikkråd, Gran idrettsråd og Gran ungdomsråd gir sine innspill til det videre arbeidet med kultur i Gran.